woensdag 9 september 2009

Een akkefietje

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht van Mark Haddon vond ik een geweldig boek. Als ik het me goed herinner, wilde de hoofdpersoon Christopher niet dat zijn eten elkaar raakte, iets wat ik erg herkenbaar vond. Toen ik Een akkefietje van dezelfde schrijver in de kast zag staan, had ik dan ook direct zin om het te lezen. Een akkefietje is een volwassenenroman, maar de opbouw is voor een deel hetzelfde. De roman bestaat uit vele relatief korte hoofdstukken, waarin het verhaal van de familie Hall vanuit verschillende perspectieven beschreven wordt. Centraal staat George, die vermoedt kanker te hebben als hij een raar plekje op zijn heup ontdekt. Vanaf dat moment loopt eigenlijk alles mis, zijn vrouw vindt het moeilijk dat George nu met pensioen is in verband met haar minnaar, zijn dochter wil trouwen met een man die zij niet echt goedkeuren en zijn zoon twijfelt of hij zijn vriend mee moet brengen naar deze trouwerij. Gebeurtenissen stapelen elkaar op, maar omdat alles vanuit meerdere perspectieven verteld wordt, wordt het nergens ingewikkeld. Integendeel, de roman is in een heldere en humoristische stijl geschreven. Hoewel er nogal dramatische ontwikkelingen plaatsvinden, gaat het wel over doodnormale mensen, wat de roman herkenbaar maakt. Ik hoop van harte dat Mark Haddon nog meer van zulke romans zal schrijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten