vrijdag 21 januari 2011

Het diner

Ik had nog nooit een roman van Herman Koch gelezen, alleen zijn columns in de Esta. Die vind ik altijd best aardig en vanwege de grote populariteit had ik dan ook best hoge verwachtingen van Het diner. Dit verhaal heeft een goede opbouw, elk deel heeft de naam van de gang waarmee ze bezig zijn en het gehele boek bestrijkt dus één avondje uit. Leuk idee en samen met de vlotte stijl van Koch had dit een erg leuk boek kunnen zijn. Toch wrong het ergens en het is lastig om te beschrijven waar dat aan lag, omdat ik hier niet de gehele plot wil verraden. In elk geval heeft Koch een bepaalde kunstgreep nodig om het verhaal aannemelijk en geloofwaardig te maken en voor mij werkt die kunstgreep niet. Liever had ik gehad dat de daden van de personages op een andere manier geloofwaardig waren gemaakt. Wel denk ik dat dit een erg geschikt boek is voor middelbare scholieren die een boekverslag moeten schrijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten