maandag 21 oktober 2013

Sinterklaasliedjes: een inventarisatie

Het ziet ernaar uit dat we binnenkort Sinterklaas zonder Pieten zullen gaan vieren. Dat hoop ik althans. De andere optie is dat we helemaal geen Sinterklaas meer zullen vieren, wat ik persoonlijk enorm jammer zou vinden. Ik heb goede herinneringen aan 5 december en alles daaromheen. Bijvoorbeeld aan het zingen van liedjes bij het zetten van de schoen. Daarom leek het mij tijd worden om een inventarisatie te maken van de liedjes die we zullen kunnen blijven zingen, liedjes die enigszins moeten worden ingekort, en liedjes die in vergetelheid zullen raken.

Liedjes die mogen blijven:

- Sinterklaas kapoentje (heeft zo weinig inhoud dat Zwarte Piet er niet eens aan te pas komt)
- Sinterklaasje bonne bonne bonne (idem)
- O, kom er eens kijken (jammer eigenlijk, want dit lied moedigt vooral aan tot materialisme. Al die cadeautjes die opgesomd worden, en dat is dan alleen nog maar bij het schoen zetten!)
- Zie de maan schijnt door de bomen (ook in dit lied wordt Zwarte Piet niet genoemd. Nu ik de tekst nog eens goed bekijk, valt vooral deze strofe mij op: 
Maar ik vrees niet dat wij klagen;
vader, moeder zijn te goed!
Was het ook niet alle dagen,
meestal waren wij toch zoet. 
Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar wordt hier niet gesteld dat het van de ouders afhangt wat de kinderen krijgen? Sinterklaas wordt verder niet genoemd, alleen in de bijzin: 't Avondje van Sinterklaas... Dit lied lijkt mij vooral geschikt voor kinderen die überhaupt niet meer in Sinterklaas geloven)
- Hij komt, hij komt, die lieve goede Sint (helaas, zou ik eraan toe willen voegen, want dit lied is me toch iets té zoet: 'Mijn hartje klopt, mijn hartje klopt zo blij')
- Wie komt er alle jaren ('daar heel uit Spanje varen' melden diverse bronnen. Wat een rare zin. Die 'heel' is natuurlijk een afkorting van 'helemaal', maar dan nog. Maar zonder Zwarte Piet, dus toegestaan)
- Hoor wie klopt daar kind'ren (want het is Sinterklaas die hier tegen het raam aan tikt, niet Zwarte Piet!)
- Hoor de wind waait door de bomen (hoera! Het woord 'gewis' kan nog eeuwenlang blijven voortbestaan! 'Ja gewis, dan kwam hij wel')


Liedjes die ingekort moeten worden:

- Zie ginds komt de stoomboot (gaat prima, tot het begin van de tweede strofe: 'Zijn knecht staat te lachen'. Knecht! Dat kan natuurlijk niet, dus voortaan eindigt dit lied bij: 'Hoe waaien de wimpels, al heen en al weer.')
- Zachtjes gaan de paardenvoetjes (wees gerust Amalia, je kan dit lied blijven zingen voor Sint en Piet en het Nederlandse volk. Alleen dat 'en zijn zwarte Pieterbaas' moet weggelaten worden, maar dan moet je maar extra ''t Schimmeltje draagt met gemak, Sinterklaasje over 't dak' of 'Paardje is nog lang niet moe, maar ik moet naar bedje toe' zingen)
- Sinterklaas is jarig (de eerste strofe gaat prima, maar in de laatste zin van de tweede strofe gaat het toch over een knecht: 'en zijn knecht vertelt hem, wat hij heeft gehoord'. Jammer, het is net zo'n fijn moraliserend liedje.)
- Jongens, heb je het al vernomen ('t Knechtje, ja, die zwarte man' gaat het in de tweede strofe, dus ook hierbij kun je alleen de eerste strofe zingen. Maar persoonlijk kénde ik ook alleen de eerste strofe, dus dat is niet een al te groot gemis.)


Liedjes waar we afscheid van moeten nemen:

- Daar wordt aan de deur geklopt (ja, dit lied had al veel eerder afgeschaft moeten worden: 'Want al ben ik zwart als roet, 'k meen het toch goed', daar kan zelfs de grootste Pietenvoorstander geen goed excuus voor vinden)
- Zwarte Piet ging uit fietsen (gaat al fout in de titel, en dan zijn we nog niet eens bij: 'Ik geloof dat er in mijn achterband een pepernootje zit', waarna de smid hem keihard uitlacht)
- Op de hoge, hoge daken (dit hele lied gaat over Zwarte Piet. Al wordt hij wel 'beste' en 'slim' genoemd en is het eigenlijk vooral Sinterklaas die zich hier van zijn slechte kant laat zien. 'Want ze [ongehoorzame kinderen] doen me maar verdriet')
- Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht (tsja)
- Dag Sinterklaasje (er zal een nieuw afscheidsliedje moeten komen. De tekst van dit lied is al saai, maar als je ook nog alle keren dat je 'Zwarte Piet' brult moet weglaten, houd je helemaal niets meer over)


Conclusie: vijf liedjes kunnen tegenwoordig echt niet meer, van vier kunnen we alleen de eerste strofe zingen (geeft niets, kinderen hebben tegenwoordig toch al niet bijster veel concentratievermogen) en maar liefst acht liedjes kunnen gezongen blijven worden. Het lijkt erop dat Zwarte Piet niet nodig is om voldoende liedjes bij de schoorsteen of de pui te kunnen zingen.

[aanvulling]

Nadat ik deze blog gepost had, bedacht ik ineens nóg vier Sinterklaasliedjes. Om de inventarisatie completer te maken, wilde ik deze ook nog graag noemen. Mocht je er nog één weten, laat het gerust weten!

- Sinterklaas goedheiligman (toegestaan!)
- Sinterklaas, die goede heer (de eerste en laatste strofe kunnen, maar ''t Is de knecht zo zwart als roet, die het speelgoed dragen moet' is eigenlijk zó fout dat ik ernaar neig om dit lied ook maar helemaal af te schaffen. En dat poëtische 'appeltjes van oranje' komt toch ook al voor in Sinterklaas goedheiligman, dus dat moeten we dan maar extra zingen)
- De zak van Sinterklaas (Zwarte Piet komt hier niet in voor, dus het mag, maar persoonlijk heb ik 'o jongens, jongens 't is zo'n baas' altijd nogal een bizarre tekst gevonden en dan heb ik het nog niet eens gehad over de idiote associaties die andere mensen bij dit lied hebben)
- Rommel de bommel, wat een gestommel (helaas, net als het lied een beetje leuk begint te worden, qua melodie en ritme enzovoorts, gaat het met de tekst helemaal de verkeerde kant op: 'Het is Sinterklaas, met zijn knecht Pieterbaas')


Nieuwe conclusie: tien liedjes zonder Zwarte Piet, vijf waarbij Zwarte Piet pas in de tweede strofe ten tonele wordt gevoerd en zes die we niet meer mogen zingen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten