woensdag 30 december 2009

Het oude Rome voor vijf denarii per dag

In het begin van mijn studie moesten we dingen leren over het oude Griekenland en de Romeinen. Het interesseerde me totaal niets. Waar anderen lyrisch waren over Homerus en Vergilius, vroeg ik mij af of ik wel de juiste studie had gekozen. Maar nu is er dan toch uiteindelijk een boek gekomen waardoor mijn interesse is gewekt. Een boek waardoor ik Latijn zou willen leren en wat me doet verlangen om naar Rome te gaan. Maar dan wel het Rome zoals dat beschreven wordt in Het oude Rome voor vijf denarii per dag van Philip Matyszak. Dit is een reisgids, maar wel een bijzondere, Het oude Rome voor vijf denarii per dag beschrijft namelijk het Rome in het jaar 200 na Christus. Naast culturele wetenswaardigheden, worden er ook wandelingen beschreven die je zou kunnen maken en er staan zelfs wat voorbeeldzinnetjes in. Het is dus eigenlijk een doodnormale reisgids, met het verschil dat de bestemming nooit meer bereikt zal kunnen worden. Nu was het niet zo'n paradijs dat we dat erg lang moeten betreuren, maar ergens voelde ik toch wat spijt. Misschien moet ik toch eens naar Rome om te kijken wat er nog van de oude glorie over is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten