maandag 3 augustus 2009

Vederlicht

Terwijl ik Vederlicht van Janneke Jonkman las, moest ik mijzelf er steeds aan blijven herinneren dat het een Nederlands boek was. Toegegeven, 'Elien' en 'Klaas' klinken niet bepaald buitenlands, maar de sfeer in deze roman is erg on-Nederlands. Dat wordt waarschijnlijk voornamelijk veroorzaakt doordat de wereld in deze roman niet bepaald de wereld is waarin ik doorgaans verkeer. Vederlicht draait om Elien, die een documentaire gaat maken over haar balletverleden en daarvoor haar oude klasgenootjes interviewt. Allerlei herinneringen over hun balletschool komen bovendrijven en het is moeilijk voor te stellen dat zulk soort scholen echt in Nederland bestaan. Tegelijkertijd is de roman op zo'n manier geschreven dat je voortdurend denkt dat het een autobiografische roman is en dit zal ook voor een deel zeker zo zijn. Ik vond het een erg intrigerend en interessant boek, alleen de gesprekken met de engelen hadden van mij niet zo gehoeven.

1 opmerking:

  1. Die wilde ik ook gaan lezen, maar ben er nog niet aan toegekomen om hem te kopen... Ben wel benieuwd :D
    Tof dat je blogt trouwens ;)

    BeantwoordenVerwijderen